Drobečková navigace

Úvod > O mně > Blog > Cookie lišta: To nejdůležitější, co potřebujete vědět

Cookie lišta: To nejdůležitější, co potřebujete vědět



Leden 2022 vnesl do cookies změny. O nejdůležitějších legislativních novinkách jsme už napsali článek na našem blogu. Přesto toto téma stále vyvolává otázky. Proto jsme se rozhodli o shrnutí toho nejdůležitějšího, co byste jako provozovatelé webových stránek měli vědět. Odpovídáme mimo jiné na to, proč můžete přicházet o data a jak v ANTEE opatření ladíme a reagujeme na vaše potřeby.

Nová cookie lišta? Vlastně kompromis

Aktuální cookie lišty se staly jakýmsi kompromisem. Souhlas se zpracováním dat by neměl být vynucovaný. V praxi to znamená, že lišta by neměla překrývat většinu obsahu stránky a návštěvník by měl mít možnost ji snadno zavřít – „shodit“. Na druhou stranu, správce potřebuje data, aby mohl stránky optimalizovat a vylepšovat. A to je právě onen kompromis. Naštěstí lze cookie lištu vymyslet tak, aby byla funkční, aby návštěvník mohl vyjádřit souhlas se zpracováním všech cookies a nedocházelo k velké ztrátě dat. Nehledě na naše snahy vždy ale bude určité procento uživatelů, které tento souhlas dát odmítne.

Obávaná ztráta cenných dat

Data, která cookies poskytují, jsou pro provozovatele webu velmi cenná, protože pomáhají analyzovat chování návštěvníků webu a zvyšovat tak jeho profitabilitu, prodeje služeb i zboží. Majitelé webů se nyní oprávněně obávají ztráty dat (mimo jiné proto, že návštěvník má mít možnost souhlas se zpracováním cookies kdykoli odvolat). Pravdou je, že k přechodné ztrátě dat (až 80 procent) může dojít. I po optimalizaci lišty bude tato ztráta v objemu 20 až 30 procent. Bohužel, mít k dispozici 100 procent dat není v současné situaci možné.

Proč ke ztrátě dat dochází a pozorujeme propad návštěvnosti v Google Analytics? To proto, že se do Google Analytics přenáší data až poté, co návštěvník na cookie liště souhlasí se zpracováním dat. Lze také očekávat, že část návštěv se přesune do zdroje direct, protože mnoho uživatelů souhlas udělí na jiné stránce než na té, přes kterou na web vstoupili.

Co s propadem v Google Analytics dělat? Založte si GA4 a začněte měřit na nich. Díky consent modu do GA4 zasíláme anonymní informace, přestože uživatel souhlas nedá. Aktuálně se tyto data v GA4 nezobrazují, ale do budoucna s nimi budou GA4 pracovat.

Důležitou otázkou je i to, co se děje, pokud od návštěvníka nezískáte souhlas se zpracováním dat. Bez jeho souhlasu není návštěva stránky v měření Google Analytics zaznamenaná. Kódy, jako je GA, REM, RET, konverzní kódy z SKLIK nebo z Google ADS se vůbec nenačtou. To se samozřejmě promítá do vyhodnocení kampaní, které v reklamních nástrojích máte.

Cookie lišta u ANTEE webů

Ať už na webu informujete o svých službách anebo prodáváte konkrétní produkty, jsou to právě data, která vám pomáhají chování návštěvníků analyzovat a tomu přizpůsobit optimalizaci stránek nebo nastavení reklam. V ANTEE víme, že data jsou klíčová, a proto cookies lišty od spuštění stále testujeme a optimalizujeme. A to tak, aby byl propad návštěvnosti a ztráta dat co nejmenší.

Děláme maximum pro to, abyste mohli být v klidu, a i nadále pracovat s daty. Mějte proto, prosíme, na paměti následující:

  • V Google Analytics je možné pozorovat propad v návštěvnosti v důsledku chybějícího souhlasu, nejedná se o reálný propad návštěvnosti. Od teď je nutné s určitou ztrátou dat počítat, statistiky návštěvnosti se do původního stavu nevrátí.
  • Bez souhlasu návštěvníka nesmíme zobrazovat remarketingové a retargetingové kódy. Souhlas je i v tomto případě podmínkou.
  • Bez souhlasu se zpracováním cookies není možné zpracovávat ani konverze, respektive konverzní kódy SKLIK a Google ADS.

Změny a souhlas v cookie liště

Zpřísnění cookies se může týkat i dalších věcí – a i na tom náš ANTEE tým pracuje. Jednou z takových věcí je vkládání obsahu třetích stran do webu. Jde například o videa z Youtube.cz, které lze přehrát přímo na webu. Tomu lze předejít použitím statického obrázku s proklikem na danou stránku nebo použít odkazy s pomocí CTA (call to action) prvků. Například: Podívejte se na toto video (přičemž odkaz vede ze slova video).

Každý web má své potřeby. Pokud například uživatel přidá v Externích statistikách Google Analytics, Google Tag Manager, remarketing a podobně, je upozorněn zprávou, že je nutné zapnout cookie lištu. Formulář není možné bez zapnutí cookie lišty uložit. Tím se snažíme předejít situacím, kdy by na webu cookie lišta být měla a není.

Na druhou stranu, pokud není cookie lišta potřeba, je zbytečné a v podstatě chybné ji aktivovat. Zde platí analogie například se souhlasem ke zpracování osobních údajů. Jestli údaje o uživatelích nezpracováváte a neshromažďujete, je zbytečné souhlas požadovat.

Důležité je myslet i na odvolání nebo změnu uděleného souhlasu. Po odkliknutí zůstane lišta minimalizovaná pro odvolání nebo změnu souhlasu. Nezáleží, jestli se uživatel rozhodne „Přijmout vše“ nebo „Jen nezbytné“. Tlačítko pro vyvolání lišty je umístěno vlevo dole, aby co nejméně vadilo dalším prvkům. Kliknutím na obrázek sušenky (takové řešení jsme zvolili v ANTEE) se zobrazí nastavení cookies a lze znovu vybírat z možností: Nezbytné, Analytické, Personalizované a Reklamní cookies.

Alternativy v měření návštěvnosti

I přes detailní a profesionální řešení v cookie liště se částečné ztrátě dat nejde vyhnout. Ze zkušenosti odhadujeme, že i přes maximální vyladění cookie lišty bude stále zhruba třetina návštěvníků odmítat souhlas se zpracováním dat. Zkreslení měření v Google Analytics bude i po úpravách asi 25 až 30 procent.

Alternativou pro vyhodnocování návštěvnosti webových stránek je MATOMO. Dříve se této službě říkalo Piwik a je to svobodný, takzvaný open source software pro webovou analytiku vyvíjený společností Innocraft a mezinárodním týmem dobrovolníků. Tato služba si zakládá na soukromí, neustále pracuje na inovacích a přijala velké množství změn, aby byla v souladu s nařízením GDPR. Díky tomu se statistiky návštěvnosti našich webů načítají, i bez nutnosti ukládání cookies do počítače, a tedy nutnosti odsouhlasit cookie lištu. V ANTEE tento nástroj používáme od roku 2013 a měříme vám díky němu návštěvnost stránek. Tuto návštěvnost naleznete v sekci „Statistiky“ → „Interní statistiky“. Můžete si tak zkontrolovat, zda vám opravdu na webu klesá návštěvnost, nebo se jen jedná o důsledek nasazení nové cookie lišty.


Komentáře


Žádné komentáře doposud nebyly přidány.

Přidat komentář

Vámi zadané osobní údaje budeme zpracovávat za účelem odpovědi. Bližší informace naleznete v zásadách zpracování osobních údajů